• Login
Bel direct: 06 52 670 963

GRIP OP VERKOOP

vanuit rendement denken, doen en handelen

Klanten segmenteren met klantenpiramide

klantenpiramide-kleinParetoprincipe

De is een manier om klanten te segmenteren. Het is gebaseerd op het Paretoprincipe (20/80-regel). Deze stelt dat 20% van de klanten 80% van de omzet genereren. Door een indeling hiervan te maken in een piramide ontstaat er een visuele weergave. In de top bevinden zich de “A” klanten, in het midden de “B” klanten onderaan de “C” klanten. Het doel is dan ook om klanten te segmenteren naar omzet.

Klantenpiramide

Een klantenpiramide is een gemakkelijke manier om klanten te segmenteren en te analyseren. Hierop kan de onderneming- en verkoopstrategie afgestemd worden. Doordat maar 20% van het aantal klanten 80% van de omzet realiseert kan de focus op klantgerichtheid effectiever worden uitgevoerd. De geanalyseerde gegevens kunnen worden vastgelegd in MetaScope.

Door het inrichten van het klantenbestand in A, B en C typen kunnen kostbare verkoopuren efficiënter worden gepland. Benoem in het klantenbestand speciale databasevelden voor de klantenpiramide. Dit kan via speciale MetaScope velden en vrij in te richten velden in te delen in klantsoorten, klanttypen en klantdoelstellingen. Daarna kunnen gegevens worden gesegmenteerd en geanalyseerd. Dit geeft focus op klantcontact en grip op verkoop.

Geïnteresseerd?

Neem contact op met MetaSales voor een analyse van uw klantomzet op basis van het Paretoprincipe. Neem dan geheel vrijblijvend contact op via onderstaand contactformulier of bel met (0592) 40 97 44.

Uw naam (verplicht)

Uw telefoon (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht